„Chodź, pomaluj mi świat…” – czyli o kolorowej typologii Insights DiscoveryTM cz. I

Nie przepadam za testami diagnostycznymi. Nie jestem przekonana do opisywania ludzi
w kilku wybranych kategoriach, co zazwyczaj niesie ze sobą ryzyko uproszczeń
i szufladkowania i niestety często utraty czegoś… niepowtarzalnego i nieokreślonego.

Tak mówiłam wielokrotnie, a potem zdarzyło się kilka moich spotkań z kolorowym testem Insights.

 

Spotkanie I

Wypełniam test zgodnie z instrukcją, przymuszającą do wyboru określonych opcji w każdym z 25 pytań. Pojawia się irytacja: z systemem nie ma dyskusji, jeśli nie zaznaczysz – nie przejdziesz dalej /test wypełnia się elektronicznie, nadając rangi poszczególnym określeniom i dopiero po zaznaczeniu odpowiednich pól, możliwe jest przejście do następnego pytania…/

Nie możesz zadać pytania czy dodać komentarzy. Dyskusje możesz toczyć z samym sobą
i również dla siebie zachować kąśliwe komentarze…

Uff zrobione. No zobaczymy co z tego wyjdzie…?

 

Spotkanie II

Dostaję swój Profil Indywidualny. Czytam. I pojawia się pytanie: kto to pisał? w jaki sposób zebrał takie dane? Czy gdzieś tu są zamontowane kamery??!! J

Treści są zaskakująco adekwatne do rzeczywistości i trafne. Nie da się ukryć, że ten tekst jest o mnie. Oczywiście pojawiają się stwierdzenia, które budzą wątpliwości, zdziwienie albo opór. Jak się okazuje – z nimi trzeba się oswoić i dać im czas na „przetrawienie”.

Hmm… okazuje się też, że inni ludzie bywają mniej emocjonalni niż ja… pewnie dlatego potrafię się tak szybko obrażać lub zasmucić.

Zdziwienie budzi to, że ponad 30 stron opisu wygenerowano na bazie zaledwie 25 pytań testowych.

 

Spotkanie III

Warsztat akredytacyjny – dobra atmosfera, ciekawi ludzie, dużo ćwiczeń, jeszcze więcej pytań i ogrom wiedzy do przyswojenia. Każdy kolejny dzień pokazuje kolejne możliwości wykorzystania metodologii w pracy indywidualnej i zespołowej. Pojawiają się pomysły na ćwiczenia szkoleniowe i inspiracje coachingowe. Czekam na pierwszą sposobność, żeby pomysł stał się ciałem…

 

Spotkanie IV

Warsztaty z kadrą zarządzającą produkcyjnej firmy. W większości to inżynierowie, ścisłe umysły, oczekujące konkretnych i praktycznych rozwiązań. Poprzeczka ustawiona wysoko. Pierwsze ćwiczenia angażują wszystkich i podnoszą energię. Wprowadzenie kolorowej typologii okazuje się proste – bo opiera się ona o intuicyjne symbole. Opis różnorodnych zachowań i stylu działania – w tak rozwojowy sposób – pomaga także zauważać i rozumieć „inność”. Tym bardziej, że w każdym z nas jest zarówno jasna, jak i ciemna strona kolorowej mocy J

Uczestnicy są też zadziwieni prawdziwością indywidualnych opisów.

 

Spotkanie V

Kolejne spotkanie dla uczestników cyklu szkoleń sprzedażowych. Zapoznani z kolorową typologią na zajęciach kilka tygodni wcześniej używają jej już w relacjach między sobą, bawiąc się tą wiedzą budują elastyczność i ciekawość dla ‘innego’. Dzielą się doświadczeniem z czasu między szkoleniami – podając przykłady wykorzystania zdobytej wiedzy w kształtowaniu dobrych relacji z innymi i skuteczniejszego prowadzenia rozmów handlowych.

 

Spotkanie VI

Indywidualne spotkania doradcze – będące elementem większego projektu szkoleniowego. Uczestnicy po wypełnieniu testu spotykają się z konsultantem Insights. Po raz kolejny zdziwienie uczestnika po lekturze własnego profilu – skąd ktoś tak dużo o mnie wie?

Profil okazuje się świetną bazą do dyskusji oraz poszerzenia samoświadomości i określenia celów rozwojowych dla siebie.

 

Czym jest metodologia Insights?

Model Insights DiscoveryTM powstał w roku 1987, a jego autorem jest Andrew Lothian, założyciel Insights Learning & Development Ltd. Opiera się na koncepcji C. G. Junga i odnosi się do założenia, że ludzie różnią się sposobem odbierania rzeczywistości i reagowania na nią.
A te różnice mogą być przyczyną kłopotów w relacjach z innymi, w komunikacji i współpracy.

Insights DiscoveryTM w przystępny sposób pozwala na poznanie i zrozumienie własnych preferencji oraz stylu działania, a następnie odniesienie ich do odmiennych sposobów działania innych osób. Typologia daje konkretne wskazówki dotyczące tego jak zachowywać się /i czego nie robić/ wobec poszczególnych energii kolorystycznych.

Naczelna idea Insights DiscoveryTM to wzajemne poznanie i zrozumienie swoich zachowań, ich akceptacja oraz odpowiednia modyfikacja – prowadząca w efekcie do zwiększenia efektywności w relacjach z innymi ludźmi.

Jakie to energie? W dużym skrócie:

  • Ognista Czerwona: zorientowana na efekt i realizację celów, bezpośrednia, konkretna, asertywna
  • Chłodna Niebieska: analityczna i logiczna, związana
    z obserwacją, zbieraniem informacji, planowaniem
    i wyciąganiem wniosków
  • Słoneczna Żółta: entuzjastyczna, pełna optymizmu, lubiąca kontakty z ludźmi, pracę zespołową i otwarta na zmiany czy nowości
  • Kojąca Zielona: nastawiona na budowanie głębokich relacji międzyludzkich, na utrzymanie dobrej atmosfery, preferująca osobiste wartości

Insights DiscoveryTM przekłada język psychologii na język kolorów, symbolizujących określony zestaw cech osobowości.  Każdy z nas korzysta ze wszystkich 4 energii kolorystycznych, natomiast różne są ich proporcje. Energie dominujące determinują percepcję, komunikację oraz procesy decyzyjne.

Każda z energii ma swoja jasną i ciemna stronę mocy :) a ich połączenie z tzw. funkcjami jungowskimi tworzy 72 typy psychologiczne. Ale to już temat na kolejne spotkanie…